Intet mer, intet mindre.

Saturday, January 20, 2007

Regnet hver dag i år...

Bergen- Byen hvor det har regnet 84 dager i strekk. Ja, dvs at det faktisk har regnet HVER dag i år. Ja, vi er jo bare inn i vår tyvende dag i 2007, men dog...


Når det regner hver dag får jeg mye tid å undre meg over ting. Det er nemlig litt for fristende å sitte hjemme under et varmt teppe og lese enn å tusle ute når det pissregner og blåser. Ta dette for eksempel: Blir en mer våt av å hjem, eller å løpe hjem i regnet? For dersom jeg går vil en bruke mer tid- altså mer regn treffer en i hodet, men dersom jeg løper vil jeg jo "løpe " flere dråper... Hva er lurest?? Noen gode forslag??


Ellers er det ikke mye som har skjedd her i byen mellom de syv fjell. Leser mye, prøver å ligge litt forran i pensum for ikke å nok en smell dette semesteret. Det ser lyst ut langt! Som noen av dere vet tar jeg bl.a et fag som har den bastante og maskinelle tittelen "MNF110 / Våpen, basiller, stål og vann - om menneskets økologiske historie". Det er et utrolig spennende fag! Ikke ofte en har pensum som får meg engasjert og lysten å lese! Hele poenget med faget er å utforske denne konklusjonen; " History followed different courses for different peoples because of differences among peolple's environments, not because of biological differences among peoples themselves". Der går raseteorier rett i vasken! Hurra! Men hvordan forklare dette, og hva var det EGENTLIG som skjedde for mange år siden som gjorde oss, europeere, mye mer i stand til å kunne være overlegne resten av verden?? Hvorfor kom ikke afrikanerne eller inkaene og erobret oss?? Det er dette jeg da leser om... For de som syntes dette hørtes interessant ut kan jeg virkelig anbefale å lese "guns, germs and steel" av Jared Diamond.


Ellers er Nina og jeg blitt lokalkjendiser bland den halal- interesserte befolkningen i Bergen. Vi kan skilte med ikke mindre enn et nesten helsidebilde av oss spisende (og litt haram-bekledd) en ny restaurant i Marken her i bergen som serverer halalkjøtt! Mulig det fremdeles ligger ute bt for de spesielt interesserte...


Når jeg har skrevet at det regner hele tiden jeg også skrive at det var NYDELIG solskinn et par timer i går. Bergen blomstrer når solen stikker frem. Alt regn er for lengst glemt og bergenserne kommer ut av sine regnfrakker og sydvester for å slikke de strålene av sol som av og til kommer:) Hadde en deilig tur i sola... Hjelper humøret!!


Ja, det var vell alt for ... Vi snakkes snart folkens!!! Stjålet et bilde av Martine, men synes det var hyggelig, legger det ut her også:)



1 comment:

Martine said...

Æ må bare si; Herregud kor skjønn vi e på det bildet!!!
Ja, her regna det faktisk også i en hel halvanna time mens æ nøyt min havabbor og artisjokk-middag på La Bodega. For å feire at æ fortsatt e i live etter 21 lange år, eller nå morbid. Hehe.

Og ellers blir æ kvalm av "love" som e absolutt over alt, det står overalt og overalt sitt par å e sånn klisje-ekkel på cafè. Usj.