Intet mer, intet mindre.

Friday, December 15, 2006

Ingeborg

Visste dere at "Ingeborg" er et norrønt navn som betyr "guden Ing" og "hjelp". Guden Ing kan wikipedia fortelle meg har noe med fruktbarhet å gjøre, da Ing kan sees i sammenheng med guden Frøy. Det kan også bety "vern" ifølge en annen navneside. Samme side kan fortelle meg at på røverspråket er Ingeborg: "Inongogebobororgog".

Og for de som trodde Ingeborg ikke er et mye brukt navn må tro igjen. Ingeborg var på 3dje plass over de til mest brukte navnene mellom 1881 og 1885. (Og som en liten kuriositet- Anna er på 1ste plass i samme tidsrom.) Ingeborg er på lista helt frem til 1913, for så å falle utenfor... I 1915 og 1916 er jeg på plass igjen, men etter dette er jeg helt borte.

Året jeg ble født var Silje og Kristine de mest populære jentenavn og Kristian og Thomas de mest populære guttenavnene. (1983)

Det er 5440 kvinner som har Ingeborg som eneste fornavn i Norge i dag.

Det er 6 kvinner som har Ingeborg som første fornavn, og Engh som etternavn.

Unik? Ja! Vi sier det:) Utrolig hvor mye "gøy og spennende" informasjon man kan få av Statistisk Sentralbyrå og navneguiden på BarnetMitt.com:) Så er det noen andre som sitter og kjeder seg litt- sjekk ut ditt navn da vell!!

http://www.barnetmitt.com/felles/navneguiden

eller

http://www.norskenavn.no/

3 comments:

Ingie said...

Joda... jeg kjeder meg så mye akkurat nå at jeg har sjekket ut et par navn for dere:

PAPPA: Øivind er et norrønt navn og betyr "lykkegave, eller øy med vind, eller lykkelig seier eller øy+kjempe,seier".

Det er 3505 menn som har Øivind som eneste fornavn.

Det er 4 menn som har Øivind som eneste fornavn, og Engh som etternavn.

MAMMA: Ingrid er igjen et norrønt navn som, hør på dette; "guden Ing - fager, holder 6.plassen som Norges mest brukte jentenavn" Hurra!

Det er 15427 kvinner som har Ingrid som eneste fornavn.

Det er 3, 2, 1 eller 0 kvinner som har Ingrid som første fornavn, og Guttormsgaard som etternavn.

ANNA: Hebraisk navn: "opprinnelsen til Anna er det hebraiske 'Hanna' = nåde, Gud er nådig"

Det er 6858 kvinner som har Anna som eneste fornavn.

Det er 6 kvinner som har Anna som første fornavn, og Engh som etternavn.

HARALD: Norrønt og betyr "hær-høvding". Det likte du vel:)

Det er 11128 menn som har Harald som eneste fornavn.

Det er 6 menn som har Harald som første fornavn, og Haugerud som etternavn.

Til slutt:

Det er 17 som har Guttormsgaard som etternavn. Så tror jeg burde skifte etternavn da det er hele 1194 som heter Engh!

Kristine said...

litt lite å gjøre for tiden eller...? når kommer du hjem da inga??!

Ingie said...

Sitter på flyet om en uke! Rekker akkurat pinnekjøttet og kålrabistappa! Og insh-allah får vi se litt snø også...