Intet mer, intet mindre.

Monday, October 09, 2006

Min redning i en ellers ganske så kaotisk verden...

Ja, da var atter en tur til Dahab over. Det er vell mye samme leksa som går igjen her- slappe av på Penguin og bade ved lagunen, men det er alltid noe som er nytt!

Andre dagen vår her dro Nina, Hege og jeg til Lagunen for å bade. Vi snorklet en masse, og så utrolig mye bra fisker! Etter litt tørking i solen så vi plutselig at ene karen som lå bortenfor oss hadde en sandal som var godt på vei ut i havet. I ren baywatch stil løper jeg ut og redder fottøyet hans; han er for opptatt med å prøve å fange en flyndre… Som takk får vi både te og kaker. Kaken, som alle kaker her nede smaker mindre godt, så Hege bestemmer seg for å grave den ned i sanden. Heller i sanden enn i våre mager!!

En annen bra ting med å alltid komme tilbake til Penguin er at vi får tillitt og venner blant de som jobber her. Sjefen for hostellet, Imad, spurte om jeg kunne oversette beskrivelse av stedet til norsk på en nettside hvor vandrehosteller er lagt ut. Så, gå på denne linken; http://www.norwegian.hostelworld.com/findabed.php/Hostels/Dahab/Egypt så får dere se min aller første ”publisering” og jobb som tolkJ Og høyst sannsynlig min siste… Til gjengjeld bor vi så å si gratis her. Bra deal spør du meg!

En annen ting som har skjedd er at jeg har bestemt at jeg MÅ dykke. Har også satt en avtale med briten, Dom, at vi to skal dykke sammen til sommeren siden vi begge skal tilbake da. Så når jeg er tilbake her, altså om to uker, er det rett ut i vannet!! Gleder meg!! Kan ikke fatte og begripe at jeg ikke har gjort det før! Dette er jo tross alt ett av verdens beste steder for dykking har det blitt meg fortalt! Og snakket en del med ett par dykker instruktører her- så nå er jeg klar! Vi snorklet masse denne gangen, og marinelivet her er FANTASTISK!

Lørdag var Hege, Peter (en tysker), Steinar og jeg på en bar ved Blue Beach. Det er ett sted på andre siden av Dahab. Et riktig så hyggelig sted! Dahab er et lite sted, men det er alltid noe nytt å oppdage! En annen ting som fasinerer meg, og samtidig er litt trist, er at alt forandrer seg så fort her. Utviklingen retter seg mer og mer mot turisme, og den sjarmen som vi så første gang vi var her viskes mer og mer bort. Veier bygges ut, hoteller popper opp og alt skal bli mer og mer fancy og turistvennlig. Og la meg presisere at dette var bare 2 mnd siden! Håper ikke Dahab vil miste sin sjarm. Ikke bli ødelagt av turistnæringen! Dette er en oase- og håper at det vil fortsette å være det!! Vell- for meg vil det nå alltid være et spesielt og fantastisk sted med masse gode minner!!

Bussturen hjem i natt tilbragte jeg på gulvet i minibussen, så er litt stiv og støl i dag:) Men det er noe å få lagt seg ned istf sitte på et sete uten å ha noe å lene seg mot når en er skikkelig trøtt!

Sitter nå hjemme i leiligheten i Kairo, og det tar ikke lang tid før virkeligheten slår en midt i ansiktet! Likevel, det er noe med Dahab som sitter igjen. Jeg blir alltid så mye bedre humør av å tilbringe et par dager der. Å komme dit er å vende tilbake til en familie. Folka som er der er så avslappende! Det er noe med stemningen og måten de er på- å kunne snakke med en masse nye folk om alt og ingenting uten å føle samme ”bli-kjent-presset” jeg får i Kairo. Får vell en liten flashback til da jeg var ute og så på den vide verden… Det er slike folk som samles i Dahab; hvor det å bli kjent er en berikelse, ikke en forpliktelse! Jeg får samtidig samlet tankene mine i motsetning til Kairo hvor det er lett å føle at alt skjer over hodet på meg uten å ha noe som helst kontroll!!

Så gleder meg til neste tur, og vet at det kommer til å bli like deilig! Men først er det prøver, midterms og oppgaver som skal gjøres. Og vi får besøk!! HURRA!! Ikke ta feil- Kairo er en spennende by å bo i- det er bare viktig å finne måter å slappe av på- i mitt tilfelle er dette Dahab!

Skal legge ut bilder snart!! Og kanskje til og med undervannsbilder... hvis de ble noe bra:) Så det er bare å følge med:)

Så da er det bare å slutte med "ka fashken sku vi gjort uten havet? Sku vi bært båtan??"

4 comments:

Anonymous said...

Hurra, jeg overlevde turen hjem! =)
Etter mye om og men så fikk jeg faktisk sett en pyramide også. Men han taxisjåføren jeg satt opp med skjønte jo ikke en meter engelsk. Og han fikk det for seg at jeg skulle til Dahab eller Sharm..hehe.. så han tok meg med til en annen kar som heller ikke kunne engelsk (eller, kan kunne nok til å skjønne at jeg ikke skulle til Dahab iallfall). Ingen av dem hadde tydligvis hørt om Norge! ;P Men etter at jeg fikk snakket med en 3. kar så ordna det seg med både pyramider og flyplass! =) woho!

klem steinar

Anonymous said...

Heisann Ingeborg, koselig å lese blogg, som vanlig. Du er så god på å beskrive hva du gjør og hvordan alt er!! Lykke til med all skolejobbinga framover, jeg tenker masse på deg!
Ingerid

Anonymous said...

Heisann Ingeborg, hvor er du? SMS har du ikke svart på og bloggen er ikke oppdatert på over en uke. Har du gått under jorden eller tar skolearbeidet så mye tid at bloggen får lide, ikke greit for en nyskjerrig og spent mor.
Ingerid

Anonymous said...

ja, nå begynner det å bli litt langt mellom innleggene her, Ingus! hva gjør du på? Vet du har ferie og da er du sikkert i Dahab eller noe sånt, men vi lurer veldig på hva du gjør på....

Jeg har hatt tre venninner på ost og vin akkurat, fantastisk fredagskveld!

Håper du har det bare bra!

klem klem fra storesøstera!