Intet mer, intet mindre.

Saturday, October 28, 2006

Peer Gynt med egyptisk vri

Peer Gynt forestillingen ved Giza pyramidene var helt fantastisk! Sånn sett bort i fra selve forestillingen har jeg heller aldri sett så mange fra norges øvre klasser samlet på ett sted! Her vrimlet det av direktører, skuespillere, kongelige og politikere om hverandre. Morro:) Angrer fortsatt på at jeg ikke gikk bort til Friele... hehe... eller Bondevik og ga han en stor bamseklem- han blir jo litt sliten i blant han!

Tilbake til showet. Bjarte Hjelmeland hadde hovedrollen som Peer. I tillegg til han var det masse dansere og andre store navn i rollene. Personlig likte jeg danserne best- kanskje fordi det er jo det jeg er mest interessert i... Orkesteret var "The Cairo symphony orchestra" med ett kor fra Kairo og solosangere fra Den Norske Opera. det skulle ikke skorte på tallenter her i hvertfall. Musikken og bruken av omgivelsene (pyramidene og sphinksen) med lys og lydeffekter synes jeg var imponerende. Også hvordan de klarte å flette inn arabiske elementer. Fikk snakket med Øystein (han som styrer lyd på showet) og han sa at dette var helt texas. Plutselig forsvinner det ene og det andre- Egypt med andre ord. Jeg synes han gjorde en flott jobb!

Må jo ikke glemme fru Mubarak og Dronning Sonja. De kom riktig så stilfult inn med politieskorte veien ned fra pyramidene. Tilogmed innkjøringen klarte de å bli "pompøst". De var nesten druknet i livvakter- men de fant setene sine. Ja, det hadde vært litt vanskelig å ikke finne de to eneste stolene med store, myke, hvite skinnfell i!! Jaja, er man oppe i systemet så får man visse goder:)

Bunn og grunn- en utrolig spesiell opplevelse!

No comments: